Quizlet Live..een gave werkvorm!

Hebben jullie dat ook?
Mijn les moet leuk zijn, interessant, leerzaam, belangrijk en dan wil ik eigenlijk ook nog graag dat alle fasen van Kolb terugkomen. Differentiëren, leerlingen keuzemogelijkheden aanbieden en als studieloopbaanbegeleider aandacht besteden aan het groepsproces. (Ik word al moe als ik het lees…en ja ik ben bezig om iets aan dat perfectionisme te doen)
No worries! Ik heb nu een leuke tool ontdekt en daarmee voldoet mijn les al aan een heel aantal van mijn ‘eisen’
Quizlet Live. Leerlingen oefenen met de lesstof in groepjes. Ze kijken allemaal op hun eigen schermpje en ordenen samen de begrippen en omschrijvingen. Het werkt als volgt: er staat één omschrijving, iedere leerling heeft op haar scherm 3 begrippen staan. Eén van de 3 leerlingen heeft het juiste antwoord op haar scherm. Door bij elkaar op de schermpjes te kijken (dus de leerlingen moeten in een groepje zitten) kiezen ze het juiste begrip.
Leuk? Zeker! Differentiëren? Ja, hoe sneller je bent met je goede antwoorden hoe hoger de score. Maar één foutje en je valt weer terug naar 0 punten. Leerzaam? Ook! En dat groepsproces? Heerlijk hoe die groepjes automatisch gemaakt worden, het team een groepsnaam krijgt (de koala’s!), en iedereen (met bijbehorende koalafoto) bij elkaar gaat zitten. Niet meedoen is geen optie want dan loopt het hele groepje vast. En als een leerling op een later moment nog eens rustig alleen wil oefenen dan kan dat met Quizlet (Match) waarbij de begrippen maar de juiste beschrijving moet worden gesleept.
In Quizlet kun je op zoek gaan naar een ‘set’ begrippen van jouw onderwerp. Of je zet eerst je leerlingen aan het werk door ze zelf een begrippenlijst en omschrijvingen daarbij te maken.
Quizlet live zul je echt zelf moeten testen in de klas want je hebt minimaal 4 spelers nodig. Mocht je de Quizlet Match nog niet kennen, hierbij een voorbeeld om te spelen.
Veel succes en plezier in je klas!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *