5 Manieren om YouTube te gebruiken in je les

5 Manieren om YouTube te gebruiken in je les!

YouTube, wie gebruikt het niet in zijn les? Inderdaad … volgens mij zelf de meest anti-digitale. Maar hoe gebruik je het nu effectief? En hoe voorkom je dat leerlingen afgeleid raken door reclame of interessante zaken?

Daarom;

5 manieren om YouTube te gebruiken in je les.

  1. Als instructie of uitleg. (spreekt voor zich, toch?)
  2. Leerlingen zoeken zelf een filmpje van bijvoorbeeld een verpleegtechnische handeling en beoordelen deze a.d.h.v het protocol. Vooral als dit filmpje gemaakt is door enkele (onbekende) studenten zijn ze kritisch en weten ze jou en de rest van de klas feilloos uit te leggen waar anderen steken hebben laten vallen.
  3. Ter oriëntatie op een onderwerp. Geef een onderwerp op, bijvoorbeeld, ‘eenzaamheid bij ouderen’ de leerlingen zoeken een filmpje bij dit onderwerp leggen uit waarom dit filmpje hen aanspreekt.
  4. Leerlingen beantwoorden vragen over een filmpje dat jijzelf van vragen hebt voorzien. Een handige tool hiervoor is ED-Puzzle. Je kunt hierin open vragen en mc-vragen verwerken. De film inkorten en voorzien van ingesproken audio. Bijkomend voordeel; leerlingen zien alleen het filmpje, geen reclame of andere suggesties!
  5. D.m.v het uploaden van foto’s maken leerlingen een diavoorstelling in YouTube, ze voorzien deze van een titel en ondertiteling en geven zo uitleg bij de foto’s. Op deze manier kunnen ze een handeling filmen en uitleggen aan anderen. (Ik laat de filmpjes wel op ‘privé’ zetten)

Heb jij nog meer ideeën of voorbeelden van het gebruik van YouTube in de les?

 

Afgelopen vrijdag gaf ik een workshop ‘video in de les’. YouTube heb ik hier ingezet m.b.v. ED-Puzzle. Hieronder vind je een link naar de workshop (de filmpjes van de leerlingen heb ik er met het oog op privacy uit gehaald)

Workshop: ‘Video in de les’

Denk je dat andere docenten ook iets aan deze tips hebben? Deel dan gerust dit bericht!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *