Sway – De student maakt zijn opdracht interactief

In mijn vorige blog benoemde ik al dat ik graag wil dat studenten actief bijdragen aan de les. Ze moesten bijvoorbeeld hun leerdoelen omzetten in een plan van aanpak, en daar actie aan koppelen. Dat konden ze vormgeven in Tackk. Tackk was een online flyer waarin je fimpjes, linkjes, tekst en afbeeldingen kon plaatsen. Maar Tackk bestaat niet meer. Gelukkig is er nu Sway van Office 365. En je kunt er precies hetzelfde mee!

Wat is Sway?

Een Sway is dus een soort miniwebsite, PowerPoint presentatie en Word bestand ineen én ook nog eens zichtbaar op elk device. Dus zowel op een tablet, smartphone als computerscherm ziet je Sway er altijd mooi uit. De lay-out past zich namelijk automatisch aan. Voor het gemak noem ik het hierna een Sway  presentatie. Een Sway presentatie kan je delen met je klas of met specifieke personen. Je kunt je (hopelijk) voorstellen dat de mogelijkheden enorm zijn!

Hoe werkt Sway?

Het is niet moeilijk om een Sway presentatie te maken. Je kunt namelijk je bestanden, bijvoorbeeld een Word- of PowerPoint inhoud toevoegen en daar een Sway van maken. Handig toch? De structuur in Sway is zo opgebouwd dat de inhoud en de opmaak gescheiden zijn. Je hoeft je als maker alleen maar druk te maken om de inhoud, en niet om de lay-out.

Omdat het zo eenvoudig werkt zal je ook enkele verbeterpunten tegen komen. Hoewel Sway zich als presentatieprogramma aanbiedt, is het niet altijd de meest ideale tool om een presentatie mee te geven. Een Sway presentatie zal eerder gebruikt worden om informatie op een mooie manier online te delen. De opmaakmogelijkheden in Sway zijn (voor nu) beperkt. En omdat de Sway zichzelf aan past aan het beeldscherm moet je toch nakijken of je de verschillende versies wel goed genoeg vindt.

Hoe zou een student hier dan mee aan de slag kunnen gaan?

In mijn rol als docent liet ik de studenten een plan van aanpak maken in online-flyer, en niet in Word. In Sway zou je dit ook op een hele visuele manier kunnen doen. Iets dat de studenten zeker aanspreekt. Bijvoorbeeld. Zo kunnen studenten het leerdoel ‘feedback geven’ uitwerken in Sway, ze kunnen daaronder direct het bijbehorende filmpje van YouTube plaatsen. Maar ook tips over feedback geven. Ook hebben ze de optie om een afbeelding, een link naar een website of een zelfgemaakte quiz erin te plaatsen. Dit wordt dan allemaal visueel aantrekkelijk weergegeven door Sway, en het ziet er ook mooi uit om te presenteren.  De studenten kunnen de link makkelijk delen en het aan elkaar presenteren.

Benieuwd hoe een Sway presentatie er dan uit kan zien? Dit is de  Sway-presentatie die ik heb gemaakt voor docenten van ROC van Twente.

Aan de slag?

Open Sway in het tegelmenu (App Launcher) van Office 365. Je kunt ook eerst de app downloaden op je computer. Het kan zijn dat er wordt gevraagd om in te loggen voordat je gebruik kunt maken van Sway. Log dan in met jouw e-mailadres waarin jouw gebruikersnaam zit, bijvoorbeeld: MKA01@rocvantwente.nl

Zodra Sway is geopend, heb je vier mogelijkheden.

  • Een nieuwe Sway maken
  • Starten vanuit een document (bijvoorbeeld een mooi opgemaakt Word- of PowerPoint-document)
  • Beginnen met een sjabloon
  • Een voorbeeld Sway bekijken

Kies ‘Beginnen met een sjabloon’ en maak een keuze uit o.a blog, presentatie, portfolio, CV, doe-het-zelf of verslag. En dan?

1) Maak een Sway over jouw onderwerp

2) Bepaal met de knoppen bovenaan welke ‘Verhaallijn’ en ‘Stijl’ je wilt.

3) Met de knop ‘Ontwerp’ check je tussendoor of tevreden bent over de lay-out.

4) Met de knop ‘Remix’ laat je Sway op basis van jouw onderdelen een mooi ontwerp en indeling maken

 

Meer uitleg?

Je kunt online een hoop informatie vinden over hoe je een Sway presentatie maakt. Kijk eens op de website van Sway. Voor trainingen over Sway kun je ook terecht bij Microsoft. Je kunt er zelfs ervaringsbadges mee verdienen. Ook handig als jij een collega wilt gaan helpen hiermee.

 

Hier vind je een link naar een handleiding, misschien handig voor je studenten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *