Een online les

Tips voor je online les 

Als je een online les gaat verzorgen kan dat Synchroon, je gaat dan live lesgeven of overleggen via bijvoorbeeld MS Teams of Google Meet. Of je geeft A-Synchroon les: huiswerk en opdrachten via online lesmateriaal, of online modules. Bij al je onderwijs houd je rekening met je doelgroep. Hoe digitaal vaardig zijn je studenten, hoeveel voorbereidingstijd heb je? Welke doelen wil je realiseren? Normaal gesproken maak je een afweging om bewust te kiezen voor onderwijs op afstand. Deze mogelijkheid is er nu niet. Dat kan inhouden dat bepaalde lessen niet online verzorgd kunnen worden en dat de lessen die je wél online wilt verzorgen toch niet gaan zoals je had verwacht of gehoopt. Houd hier rekening mee en vertel het je studenten. Zo kun je samen oefenen en uitproberen.

Duurt je les normaal gesproken één uur, maak er dan géén uur online les van! Maak gebruik van kleinere leeractiviteiten

Een stappenplan 

Allereerst zorg voor heldere lesdoelen. 

  1. Denk na over wat je ‘normaal’ gesproken in de klas als instructie zou geven.  
  1. En wat je daarna als verdieping zou aanbieden.  
  1. Hoe begeleid je je studenten, denk aan vragen bespreken of extra uitleg geven.  
  1. Hoe sluit je je les of lessenserie af? 
  1. Evalueer je les, in deze fase is ook het proces belangrijk. 
  1. De instructie kun je klassikaal verzorgen via een MS Teams of Google Meet ‘les op afstand’. Je kunt je instructie ook opnemen zodat elke student dit in zijn eigen tijd kan bekijken. Doe dit volgens een structuur, een PowerPoint kan je deze structuur geven. 
  1. De verdieping kan in de vorm van een opdracht, maak hierbij gebruik van digitale werkvormen! Of een online module, Het Deltion College in Zwolle heeft de afgelopen jaren verschillende online modules ontwikkeld. Deze pagina biedt een overzicht van alle open online modules https://xerte.deltion.nl/play.php?template_id=852#page1. Naast de online modules, stellen ze ook  videolessen beschikbaar. Een gedeelte van de videolessen vind je terug in de online modules, maar er zijn ook ‘losse’ videolessen beschikbaar die je kunt gebruiken. Deze vind je op de Dstream website. Deze kennisclips gaan over o.a  Horeca, Verpleegkunde, Media en Vormgeving, Doktersassistent, Nederlands, Economie etc. 
  1. Via de (video) chat van MS Teams of Google Meet kun je op een afgesproken moment met één of meerdere studenten vragen over de opdracht of module bespreken. En extra uitleg geven (plan dus meerdere momenten met kleine groepjes) 
  1. De module kan worden afgesloten met een online toets of testje. Dit geeft jou en de studenten informatie over het geleerde en waar nog extra aandacht aan moet worden besteed. 
  1. De opdracht kun je evalueren. Het product, je kunt als docent feedback geven op de inhoud, dus de opdracht nakijken. Maar ook het proces kan geëvalueerd worden. Dit kan d.m.v. een online tool, door te stemmen via  bijvoorbeeld Mentimeter, of Office Forms.  

Tips: 

  • Laat je studenten weten bij welke onderwijseenheid of een deel ervan de gegeven les hoort. 
  • Denk bij alle online werkvormen goed na of zij voldoen aan de AVG. Enkele tips: Laat leerlingen geen accounts aanmaken en privacygevoelige informatie delen via online tools. Inloggen kan vaak via Microsoft of alleen met een inlogcode 
  • Maak een combinatie van synchroon en asynchroon leren  
  • Maak lesroosters ‘leren op afstand’ met instructiemomenten en zelfstandige taken 
  • Bied instructies en overlegmomenten aan op vaste tijden die aansluiten bij de opdrachten/modules 
  • Evalueer na een paar lessen met je collega’s. 

Schoolupdate en www.leertijd.nl. heeft een korte (30 min.) online cursus gemaakt om afstandsleren te implementeren in de eigen onderwijsorganisatie. Je vind er ook tal van praktische tips voor je online les: 

Deze cursus vind je hier https://academie.schoolupdate.nl/module/effectief-leren-op-afstand/ 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *