Kennisclips over online lesgeven

De laatste tijd verzorg ik regelmatig online trainingen of workshops, uiteraard online.

Synchroon online lesgeven, dat houdt in dat iedereen tegelijkertijd ‘live’ moet zijn, allemaal een internetverbinding en een device. Je hebt snel en makkelijk contact via een vergadering in MS Teams en kunt snel feedback geven en ontvangen. Maar wat als iedereen niet kan op het voorgestelde tijdstip? Dan gaan we het anders doen. Asynchroon!

Natuurlijk had ik de hele training op kunnen nemen, op een webinar-achtige manier, volgens mij kan het krachtiger door kleine korte stukjes op te nemen en dat heb ik gedaan. ( –> Onderaan vind je een aantal kennisclips over online leeractiviteiten en didactiek)

Kennisclips (of noem ze gewoon filmpjes) zijn in deze situatie bedoeld voor collega’s om terug te kijken. Maar als docent kun je ze natuurlijk ook je studenten vóór de les toesturen. De contacttijd die je in je online synchrone les hebt kun je dan anders inrichten. Je kunt ervoor kiezen minder tijd te besteden aan je instructie en meer tijd aan interactie! Als je je kennisclips ook nog voorziet van vragen waarop je studenten moeten antwoorden, bijvoorbeeld via tools als Stream i.c.m. Forms, LessonUp of EDpuzzle geeft dat jou én de student waardevolle informatie; ‘Heeft iedereen het begrepen?’

Wil je hiermee aan de slag? Begin klein en eenvoudig! Kies een stukje instructie uit je PowerPoint en neem deze op (terwijl je uiteraard uitleg geeft) met een screencastprogramma (je maakt dan een schermopname) In Powerpoint kun je ook een screencast maken of in Stream. Uploadt het filmpje naar een plek naar keuze, de ELO, Youtube, Stream en deel het met je studenten. Wil je het filmpje van vragen voorzien uploadt dan je filmpje naar Stream, LessonUp of Edpuzzle en ga aan de slag met een van deze tools om vragen toe te voegen.

De kennisclips hieronder gaan over online leeractiviteiten en didactiek en zijn interessant voor jou als je in je online les gebruik wilt maken van verschillende leeractiviteiten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *