Class Challenge

Als John van der Vegt er over blogt moet ik het zelf toch ook zeker doen!

Vandaar dat ik nu toch blog over de opdracht, onze Class Challenge! Ik zeg ‘onze’ want mijn klas (W3VZI, opleiding Verzorgende-IG) heeft knetterhard gewerkt en daar ben ik heel erg trots op! Maar dat is niet de reden van deze blog, de reden is dat ik collega’s wil inspireren en helpen om een krachtige leeromgeving op te zetten.

Laat ik bij het begin beginnen. Op 4 en 5 november heb ik deelgenomen aan de Google Teacher Academy in Amsterdam. In tegenstelling tot wat bijna iedereen verwacht heb ik daar niet geleerd hoe ik Google’s producten kan toepassen in mijn lessen maar ben ik vooral geïnspireerd. En kwam ik vol energie en overtuiging van wat ik allemaal zou kunnen bereiken terug!

Donderdag 6 november moest ik lesgeven, en ik kon het niet… Ik wist niet waar te beginnen. Na deze energieke en creatieve dagen kon ik toch niet ‘gewoon’ doorgaan met mijn oude lessen? Ik wilde helemaal opnieuw beginnen en het moest allemaal anders! Vandaar dat ik de Class Challenge ben begonnen. Een klassenwebsite, waarbij de beste pagina een prijs kon winnen.

In de klas hebben we eerst gebrainstormd over wat de leerlingen als toekomstig verzorgenden allemaal moesten weten. Hieruit ontstonden leervragen. Deze leervragen, 12 in totaal, heb ik bijgeschaafd; ze moesten nieuwsgierig, ungoogleable en betekenisvol zijn. De leerlingen hebben in groepjes deze leervragen beantwoord. Ik heb ze daarbij enkele richtlijnen gegeven, maar ze mochten zelf weten hoe ze dat deden. “Wees creatief en zorg dat het een feestje wordt om jullie eigen pagina (leervraag) te bekijken. Ik vraag een jury om de website te bekijken, en alle pagina’s te beoordelen. De beste pagina wint een prijs!” (de prijs was een goodiebag door mij samengesteld).

Misschien was ik zo overtuigd van het succes dat ik de leerlingen in mijn enthousiasme heb aangestoken? Zo enthousiast dat ik besloot John van der Vegt uit te nodigen als jurylid! Ik weet het niet, ik ben geen ICT specialist, en geen betere docent dan alle collega’s om mijn heen. Wat ik wel weet is dat jij als docent zoveel mogelijkheden hebt om je lessen, leuk, interessant en betekenisvol te maken. En ook ik vind dat soms moeilijk omdat je je aan allerlei regels, de urennorm, de exameneisen en het curriculum moet houden. Terwijl onderwijs volgens mij allang niet meer plaats- en tijdsgebonden is.

Maar met ICT èn een stuk creativiteit kun je zoveel bereiken, waarbij ICT niet het doel, maar het middel is!

Deze blog is eerder gepubliceerd op i.rocvantwente.nl (wil je de website van onze Class Challenge bekijken, dat kan, neem contact op en ik stuur de link)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.